Puheenjohtajan palsta

Avaussanat 20.11.2020 40 vuotis juhlakokouksen alussa

Arvoisat juhlavuosikokoukseen osallistujat, hyvät kunniajäsenet ja jäsenet sekä läheiset ja kaikki mukana olevat Tämä kohta päättyvä vuosi jää mieliimme erikoisena koko elämämme ajalta yleisen valtakunnallisen koronaepidemian vuoksi. Tämän takia olemme vasta nyt koolla vuoden 2020 vuosikokouksessa. Näin on jouduttu toimimaan monissa järjestöissä tänä vuonna. Järjestössämme on ollut viimeisen kymmenen vuoden ajan voimassa tämä yhden vuosittaisen sääntömääräisen kokouksen käytäntö. Aivosairaudet ovat lisääntyneet jo kansantaudiksi. Tutkimuksia taudin ehkäisemiseksi tehdään koko ajan. Samoin kuntoutuksen osuutta kehitetään. Valtakunnallisesti tulevaisuuden tavoitteena on saada oma Aivoterveys-ohjelma. Aivoliitto ry oli Aivohalvaus- ja dysfasialiitto ry 10 vuotta sitten. Tuolloin yhdistyksemme nimi oli Pohjois-Karjalan Aivohalvaus ja -afasiayhdistys ry. Rantakylän kirkolla juhlittiin 12.12. yhdistyksen 30-vuotistaivalta. Siinä juhlassa liiton toiminnanjohtaja Tiina Viljanen piti juhlapuheen. Nyt hän on viimeisessä Aivoterveys lehdessä kiitellyt jäsenistöä 20 vuoden yhteistyöstä ja toivotellut meille hyvää jatkoa. Tänään on suuri ilo, että Aivoliitosta meillä on mukana hallintopäällikkö Kirsi Haanperä. Pohjois-Karjalan AVH-yhdistys on 40 vuotias. Kutsuissa ja ilmoituksissa olette voineet havaita, että olemme Aivoliiton jäsenyhdistys. Liiton nimi yhdistyksemme nimen edessä on mielestäni tuonut omaa maakunnallista yhdistystämme tutum- maksi. Nimet vaihtuvat ajan mukana. Nimeä koskeva sääntömuutos on tulossa ensi vuonna. Tätä asiaa voitte kommentoida tässä kokouksen kuluessa. Alueellamme tehdään paljon järjestötyötä aivoverenvuotoon sairastuneiden parissa. Toimintamme tukipilareita ovat koulutetut tukihenkilöt, joihin voi olla yhteydessä ja jotka vierailevat säännöllisesti nykyisin Siun soten Siilaisen Kuntoutumiskeskuksen neurologisella kuntoutusosastolla, aiemmin keskussairaalan kuntoutusosastolla. Yhteistyö osaston kanssa on hyvää, siitä kiitos sairaalan henkilökunnalle ja osastolla vieraileville tukihenkilöille, samoin kuin hallituksen tukihenkilöiden yhteyshenkilölle. Pohjois-Karjalan AVH-yhdistys on mukana monissa eri järjestöjen yhteisissä asioissa. Tämä sai alkunsa Yksi elämä -ohjelmasta, jota toteutimme viime vuosien aikana aluksi yhdessä Sydän-, Syöpä- ja Diabetesyhdistysten kanssa. Sittemmin mukaan tuli myös muita järjestöjä. Korvaamaton kovalevy -kampanjaa on myös toteutettu ja toivottavasti siitä jäi teillekin - hyvät osallistujat- mieleen se, että verenpainetta on hyvä seurata. Hyvä juhla -ja kokousväki Säännöllinen kerhojen toiminta Joensuussa ja ympäristökunnissa on luonut ja luo yhteishenkeä, tuo vertaistukea, virkistää ja antaa myös tietoa erilaisista sairauteen liittyvistä asioista. Haluan tässä yhteydessä suuresti kiittää kerhonohjaajia, jotka olette vuodesta toiseen jaksaneet toimia jäsenistön hyväksi. Voimia Teille jatkossakin. Kerhojen ohjelmat ja nimet vaihtuvat. Viimeisen vuosikymmenen aikana on tullut esille tutkimuksienkin kautta se, miten suuri merkitys musiikilla ja liikunnalla on aivoille. Samoin sosiaalisuus tulee esille, erityisesti nyt, kun elämme rajoitusten aikaa. Moni kaipaa läheistä, tuttua ja päivittäistä seuraa. Tietotekniikka palvelee osittain, mutta ei ole livenä tapahtuvan kanssakäymisen veroista. Onneksi saimme tähän vuoteen ilmastoltaan hyvän ja kauniin kesän sekä värikkään syksyn ilahduttamaan kanssakäymisen vajetta. Yhtenä haasteena yhdistyksemme toiminnassa on ollut sopivien, esteettömien, tilojen löytyminen. Suuri toive oli, että tässä naapurustossamme oleva, kaunis, Kotikartanon talo olisi meidän toiminnan kotipesä. Siinä kuitenkin juuri esteettömyys on rajoittanut jossain määrin toimintaa. Olemme tosin löytäneet etsintöjen jälkeen tiloja niin kaupungissa kuin ympäristössä. Toisena haasteena meillä on saada toimivat nettisivut. Tämä on haasteena monille muillekin pienille ja vapaaehtoisvoimin toimiville yhdistyksille. Tässä yhteydessä haluan kiittää teitä kaikkia, monia teistä vuosien yhteistyöstä, kun olette tulleet juhlistamaan 40-vuotistaivaltamme. Samalla kiitän yhdistyksen hallitusta aktiivisesta toiminnasta ja siitä miten vastuullisesti kukin hoitaa tehtäviään. Pitkäaikainen hallituksen jäsen, varapuheenjohtaja ja rahastonhoitaja Marja Paavonkallio on toiminnassaan verraton yhteistyökumppani – ja on hienoa, että hänet valittiin myös Aivoliiton valtuuston puheenjohtajaksi. Kiitos Marja yhteistyöstä! Vastuullinen sihteeri Eija Posti ansaitsee kiitokset tarkasta toiminnasta. Kiitos Eija! Lämmin kiitos teille, jotka eritavoin olette onnitelleet järjestöämme. _______________________________________________________________